Bistrup Kirke er en selvbyggerkirke, der blev opført i årene 1962-67.

Den lokale arkitekt Tyge Arnfred tegnede kirken.

På grund af befolkningstilvækst i Birkerød-området i 1950'erne tog daværende sognepræst i Birkerød, Johan C. Schwarz-Nielsen, initiativ til, at der skulle bygges en kirke i Bistrup-området.

Kirkens byggehistorie

I første omgang begyndte man 1. søndag i advent 1955 at holde gudstjenester på Bistrupskolen, i vestre sal, som blev omskabt til kirke hver søndag med alter, døbefont og prædikestol.

Alterskranken var sammensat af 5 elementer, som ved en trykfejl i avisen kom til at hedde elefanter, og det er blevet et mundheld, som stadig lever i bedste velgående, når to af de nuværende "elefanter" sommetider skal fjernes ved koncerter.

Samtidig begyndte indsamlingen til den nye kirke, og der blev udvist stor opfindsomhed med henblik måderne at samle ind på .

Sceneinstruktør og skuespiller, Miskow Makwarth (1905- 1992) (boende i Bistrup) skrev et kirkespil om Birkerøds sognepræst Henrik Gerner (1629- 1700), som blev taget til fange af svenskerne, (da han var aktiv i modstandsbevægelsen), og sad i lænker på Kronborg fra 1658-1659. Henrik Gerner var også kongehusets præst, og derfor købslog man om, at han blev frigivet og ikke henrettet.

(Henrik Gerner blev senere biskop i Viborg, hvor han i året 1700 døde af sult, efter at have fået en stor splint af et kyllingeben galt i halsen, og den gang kunne man ikke fjerne det.)

Dette spil blev opført af nogle af sognets beboere i Birkerød Bio og i Helsingør, og det indbragte mange penge.

Sognets beboere tegnede "Fadderskaber" og der var "parkeringsvagter" ved de store byggeudstillinger og salg af grunde, men først og fremmest var der Sommerfesten i Bistrup.